Bokrecension ”Poesi 10.0 – 10 år med Poeter.se”

Recension av Poesi 10.010 år med Poeter.se
Förlag: Tolvnitton Förlag
Recensent: Skrivpedagog May-Louise Andersson

Många siar om framtiden för den tryckta boken. Skrämmande många tror att e-böcker tar över, digitala forum växer och då kommer inte pappersboken att ha ett liv framöver. Antologin Poesi 10.0 visar hur fel dessa negativa prognoser är! En tegelsten att njuta av, hänföras och dras in i. Just detta som en skärm aldrig någonsin kan komma i närheten av. Jag vet, det är min åsikt – å andra sidan, jag brukar ha rätt.

Poeter.se är en nätbaserad plats för alla som uppskattar orden, i alla dess former. Med ett medlemsantal på 50.000 registrerade användare, visar den på hur levande poesin är i vårt land. I år är det 11 år sedan sidan startades som ett hobbyprojekt och 100 000 läsningar/dygn talar om att här finns det bästa blandningen; för att bli en god skribent krävs att läsningen får ta stor plats, även den.

Boken är blandad av intervjuer, krönikor, foton samt texter i alla dess former. Det vore orättvist att nämna någon enskild poet – alla har sitt språk och är klart läsvärda.
Poesi 10.0 sticker ut med sin mångfald – haiku, engelska texter, rader på dialekt, krönikor, limerickar och vidare in i oändligheten.

Tomas Tranströmer, ett möte och överlämnade av en antologi. Läs mera i boken!

Det är inte första gången jag besöker webbsidan och där får jag även förklaringen hur Poesi 10.0 fått sitt innehåll. Redaktionen har inte handplockat texterna utan medlemmarna har själva fått sända in. Missa därför inte den mångfald som finns hos varje skribent genom att även besöka sajten. Novellerna finns här t.ex vilka givetvis fått stryka på foten i boken, där det rättvist getts en sida/medlem. Nämnas ska att alla medlemmar ej sänt in texter till antologin – kanske tur det förresten? Jag uppskattar tjocka böcker, men någonstans måste även jag dra gränsen. 😉

En samling texter att ta fram, slå upp på måfå eller läsa från pärm till pärm. Jag rekommenderar båda.

Missa inte registret på sid 641 till intervjuer, krönikor, skribenter, extramaterial mm. Snyggt och prydligt och lättöverskådligt. Jag uppskattar även omslaget och speciellt insidan där den utnyttjats istället för att ha blanka sidor. Passar perfekt in i en bok där orden visar vägen och blanka sidor är slöseri med plats.

Boken du ska ge till dig själv och speciellt till den som säger sig aldrig läsa poesi; här kommer garanterat finnas något som gör att uppfattningen ändras och även renderar till ett  besök på http://www.poeter.se
Du är kanske nästa skribent i kommande bok? Jag glädjer mig att följa din – och alla andras – resa framöver; på skärmen men speciellt i nästa tryckta bok.

Givetvis blir jag nyfiken på vilken den mest lästa texten är som nämns –
27000 läsningar. Berätta gärna för mig på skrivpedagog@gmail.com

Ps Jag är petig som vanligt och påpekar givetvis att under ”Visste du att…” finns både stavfel och okorrekta meningar – men det har inte med poeternas texter att göra. Nästa gång kanske jag är den som korrekturläser antologin – redaktörerna är välkomna att höra av sig. Detta är ej första antologin från poeter.se och absolut inte den sista. Fantastiskt nog!

Tidigare antologier:
POESI – Sveriges Bästa Digitala Poeter, dikter, Tolvnitton Förlag, 2010
181 Dikter till Tranströmer, Tolvnitton Förlag, 2011
13.0.0.0.0 Världens sista diktsamling, Tolvnitton Förlag, 2012

Boken beställer du på:
Bokus eller direkt från Poetsidan
Den finns även på Bokia samt Ord&Bok.

7 kommentarer

  1. Daniela skriver:

    Jag är 17 år och är med i denna bok och Världens sista diktsamling med en dikt i båda 🙂 Heter Daniela I i Poesi 10 🙂

    1. Roligt att du ger dig tillkänna här Daniela! Fortsätt skriv direkt ut hjärtat – då kommer orden av sig själv.
      Allt gott!
      May-Louise

Lämna en kommentar