Bokrecension ”Livet i ett riskorn” av Francisco Azevedo

Titel:                Livet i ett riskorn
Författare:       Francisco Azevedo
Förlag:            Norstedts

AdLibris   Bokus  Cdon

Ibland vill jag stanna kvar i vissa kapitel i livet. Dagar då allt känns extra bra.
Den känslan kan jag även få när jag läser en bok – inget ovanligt i sig, men mera sällan kommer det en speciell bok som jag vet kommer att stanna kvar inom mig för lång framtid. ”Livet i ett riskorn” är en sådan. Skriven med ett poetiskt språk och en grundläggande livsfilosofi. Många sidor innehåller frågor och därför kunde boktiteln varit ”Många frågor utan statiska svar”. En oändligt mycket tristare titel!
Saxade citat ur berättelsen: ”Tiden dukar bordet, bestämmer antalet stolar och platserna.”
”Att gå till fots för att kompensera själens flygturer.”

Förordet säger mycket ”Till dem som gav sig av, till oss som är här och till dem som en dag ska komma. Vi är allihop samma familj.” Detta är sannerligen en bok om en familjekrönika utan att bli stel och torr.

Antonio är 88 år och står vid spisen. En rätt ska tillagas för familjen och symboliken av hur även en familj är en rätt som kan lagas till, är vacker och talande. Hur vissa kryddor kan förhöja smaken – här är ett inlägg i antirasistdebatten.

Författaren Francisco Azevedo har portugisiska rötter och även karaktären Antonio samt hans familj. Redan i början av boken finns Anonios föräldrar José och Maria. Fadern som vuxit upp med sin syster, Palma, som ställföreträdande mor. Faster Palma, en karismatisk person som följer huvudkaraktären Antonio genom livet. Död som levande. Hennes röst och förmaningar tar med Antonio på en minnesfärd där han idag står och inväntar resten av släkten. Den släkt som emigrerade från Portugal till Brasilien och en säck ris har en mycket betydande roll.

Boken är ett tidsdokument och författaren lyckas väl med att få läsaren att känna sig som en fluga på väggen. Oavsett vilket skede i livet vi befinner oss i. En gammal man som inväntar döden och kan beskriva vad som händer inombords. Även ett nyfött barns känslor. I en ren fantasi och ändå mycket levande gestaltat. En ung pojkes förälskelse, hans syn på världen och vad som är moral.

Riset vindlar genom historien och jag får själv att lust köra ner fingrarna i ett paket riskorn och känna på det. Kanske är allt ris magiskt om vi egentligen tänker efter? Överallt i världen.

En klart läsvärd bok.
Ett faktum är att det finns mängder av citat, frågor etc som jag vill markera i boken, bereder mig nöjet att istället vackert texta av det jag vill höja upp lite extra.
Jag skriver aldrig i mina böcker.

Kommentera

