Skriver du något just nu?

”Skriver du på något just nu?” Frågan dyker upp rätt ofta. Ja, jag ställer den även själv till de jag haft förmånen att ha haft som skribenter i en kurs, agerat skrivinspiratör till eller skrivcoachat när de knocklat framåt på en bok.

Skriva. Själva ordet kan stressa något extremt!
Känslan av att vi ska sitta i en skrivkammare, fullt koncentrerade och producera alster som inom snar framtid ska granskas, bedömas och kanske kritiseras. Negativ kritik. Japp, det är där den snabba hinderbanstanken stannar! På mindre än en sekund har hjärnan satt igång den här stressen och därför blir frågan laddad värre än en dynamitkork.

Jag ska tänka på detta framöver och omformulera mig.
Kanske
”Är din penna generös mot dig?”
”Visst är det härligt att skriva inköpslistor? De kritiseras sällan offentligt.” 😉

Hitta själv på bra fraser – tipsa gärna mig!

Kommentera

