Läs kursdeltagares texter inkl. skrivövning

I skrivkurser tycker jag om att ge snabba skrivövningar till deltagarna.
Det ges inte utrymme för redigeringar eller lång betänketid.
Här är ett exempel från en kurs i år där tiden begränsades till 3 minuter:
”Du är en bordskiva – berätta om hur du har det.” 

Läs några bidrag här (samtliga skribenter har godkänt publiceringen) – jag är mycket stolt över deras prestation. Inte bara med denna uppgift – de skriver alltid bra. Läs med fördel texterna högt. Läs alla – blandningen är superb. Ingen rangordning av texterna. Efter texterna berättar jag om hur jag skapar en skrivövning.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

”Färgen har bleknat. Jag var vacker en gång då träets ådringar syntes genom betsen. Jag blänkte.
Sedan kom hon. Med sina färger och pyssel, sin symaskin och vassa nålar. Damm samlades i hörnet mot väggen, jag har högar av saker staplade på varandra, mycket att hålla reda på. Mot mitten har jag en fyrkant av guldfärgsstänk och glitter, vit färg som inte längre släpper taget, och limrester som svider.”
© Lena Lodesjö
_____________________________________________________________________________

“Nej! Nu fick jag smulor på ytan igen! Varför, jag undrar bara varför kan karln inte använda en assiett när han äter knäckebröd? Nej då, han knaprar med öppen mun och det dröser ner på mig. Knäckesmulor skaver, förstår ni det? Någon gång ibland orkar den late mannen torka av mig, men oftast använder han en alldeles för gammal Wettexduk som luktar surt. Och då är jag hellre smulig med skav.”
© Lena Malmström
_____________________________________________________________________________

”Klistrig och geggig efter kvällens övningar.
Då var man i centrum.
Alla satt runt mig och trivdes. De åt och drack.
Inte gjorde det något att de belastade min rygg då.
Men de blev berusade och började tappa saker på mig, som rann ner längs mina ben.
Ner i springan där den extra skivan nu låg.
De tappade sås som segt la sig på mig.
Nu är allt klistrigt och segt.”
© Iréne Anderberg
_____________________________________________________________________________

”Aw, men sluta slå mig.  Om ni inte sitter och slår på mig med era knutna nävar i en het diskussion så sparkar ni på mig när ni skyfflar omkring med era ben under mig. Varför kan ni inte bara låta mig stå i solen vid fönstret med vackra blommor och mat ovanpå mig? Det var så min andra familj tog hand om mig. Där var jag lycklig. Dom älskade mig, klappade mig, höll mig ren.  Ooo som jag kunde skina vissa dagar, riktigt glänsa!”
© Charlotte Gregmar
_____________________________________________________________________________

Min bordsskiva

Vem som helst beskriver den med ett ord KAOS!!!

Sen kommer fler och fler frågor:

Varför så många grejor?

Städar du aldrig?

Hur hittar du i röran?

Kan man ha det så?

???..

Ibland nästlar sig in en uggla i pappershögar då sitter vi och ugglar tillsammans och trivs.”
© Hanna Adamus
_____________________________________________________________________________

Jag är en bordskiva

När jag kom till världen var jag så slät och fin. Men de som jag hamnade hos tyckte att jag skulle döljas just för att jag var så fin. Det tyckte jag kändes konstigt. Jag ville bli beundrad.

En stark bordskiva i sin bästa ålder.

Åren gick och jag hamnade en dag hos en familj där jag fick synas men vad hände.

Aj, alla varma koppar och karotter som placerades på mig.

Men det är väl så det skall vara när man blir äldre, det skall synas små skönhetsfläckar.”
© Eva-Lotta Ghoreishi
———————————————————————————————————

Tilläggas ska att jag ofta ger helt spontana skrivövningar. Att planera i förväg förtar min kreativa glädje och planerandet låter jag endast styra strukturen i kursen. Aldrig de här små härliga, korta övningarna. Den kreativiteten som föds, bär jag med mig. Länge.

Gör det lätt för dig att skapa en skrivövning om du håller i en skrivkurs. Delta gärna i   övningen själv. Du skapar texter du inte visste fanns inom dig.

För mig hjälper det att läsa av stämningen i en grupp. Där finns energifält och i dem finns övningarna. Efter ett tids träning kommer du att skapa skrivövningar utan att ha planerat dem i förväg. Våga. Du lär inte ångra dig.

Ps Känner du dig lite osäker i början, kan du alltid ha med dig några förberedda startmeningar. Ofta hjälper detta för att du ska komma igång.

Mycket nöje.

/May-Louise

Kommentera

