Recension_Orten_Joakim_Zander

Titel: Orten
Författare: Joakim Zander
Förlag: Wahlström & Widstrand

Cdon Cdon
AdLibris Ginza
Bokus Bokus

Med debutboken Simmaren klev Joakim Zander in i mitt läsande med bestämda steg för två år sedan. Hans bok har nu sålts till 30 länder och filmrättigheterna är även de sålda till ett filmbolag i USA. Något jag förutspådde till en viss del – spridningen blev ännu större än jag kunde ana.

Joakim har en bred bas att stå på med sin erfarenhet, privat och arbetsmässigt. Han har bott i Mellanöstern och USA samt doktorerat i juridik.
Det märks i de två böcker han har skrivit. Rykande aktuella ämnen och händelser i vårt samhälle.

Orten. En bok som kan läsas helt fristående, men gärna med Simmaren i klart minne. Efter de första 50-tal sidorna känner jag mig lite förvirrad. Vad handlar det här om? Men, får du samma känsla: Ge inte upp! Snabbt drar Joakim med mig som läsare i sitt ledband som han även använder i sin första bok och jag är fast. Bladvändaren har visat upp sitt rätta ansikte och det är svårt att lägga ifrån sig boken.

Vad handlar Orten då om? Är det en fiktiv berättelse – eller, finns det en uns av sanning i den? För mig är svaret självklart: allt ligger i läsarens öga. Gränsen är mycket marginell och Zander bevisar detta i boken.

Yasmine och Fadi. Ett syskonskap där samhörigheten lyser starkt. Genom den fiktiva stadsdelen Bergort, strömmar ett helt hav av känslor och en får en stor roll genom skildringen: skuld. Ett syskonpar med en ambition att stå ut i samhället. Överleva och kanske någonstans hitta en mening med allt. Yasmine lär sin bror svenska genom ordramsor och finns som en skyddande ängel. Tills att hon lämnar honom och stannar borta. Borta är hennes berättelser om Ronja och Vildvittrorna som skrämde Fadi. Borta är hennes värmande omtanke och skydd.

Klara, med i första boken, finns med även i denna bok. Hennes försvunna dator i London, där hon bor och arbetar, är en sak som förbryllar henne. Det är först när någon dör i hennes närhet, hon börjar ana vidden av allt. Allt är inte vad det ser ut att vara. Det visar sig vara höga makter inblandade med proportioner som kan förändra mycket. För många.

Förorten, där det jäser och trappas upp. En spänning och en medvetenhet hos de unga att något kommer att brisera. En symbol figurerar och Yasmine får efter sina fyra år borta från Bergort, indikationer på att hennes bror kan vara inblandad. Vad händer och är det sant: kan Fadi vara vid liv?

Samma jäsande känsla bygger Zander upp för varje sida. Han är ypperlig i sina levandegörande av karaktärerna och berättar hur en ung människa kan dras med fundamentala frågor. För att lockas till att finna sin egen sanning. Och kanske lycka. Fadi ser sig ha vingar och beskriver dem själv genom ”De är stora nu. Stora och svarta som sot och profetens flagga”.

Dialogen, främst i början av boken, känner jag igen från mina egna bussresor i Malmö och när jag läser författarens tacktal på sista boken i boken, förstår jag varför allt känns så bekant. Han har lyssnat, tagit in och förmedlar orden fenomenalt. Både de som sägs – och de som känns.

Växelkapitel med de olika karaktärerna, årtalen och händelserna fungerar utmärkt. Zander är duktig på att måla i bilder och även denna bok känns filmisk. Dialogerna känns mycket äkta samt miljöerna.

Ibland får jag känslan av att Stieg Larsson lever. Eller är det som med Fadi? Ett rykte bara – eller är Zander helt enkelt en värdig författare att överta Stiegs mantel?

Mitt svar är inte långt borta: Ja!

Men jag ser gärna mer än en trilogi.

Kapaciteten finns här – frågan är om viljan gör det.
Jag kan känna lite Salandervibbar i boken. Och det är inte märkligt alls, då vi lever i en digital tidsepok där hackers med flera, spelar stor roll. Orten fokuserar inte på den digitala världen, men fundamentala, utan det är i av karaktärerna jag känner igen de där människorna som alltid överlever. Nästan alla.

Jag vill läsa flera böcker som denna där känsloregistret finns; svek, hämnd, kärlek, vänskap, sorg, skuld. Kanske med en gnutta romantik också Joakim?

Min hälsning till Joakim Zander blir, här citerar jag ur Orten:
”Lojalitet är en färskvara.”

© Skrivpedagog May-Louise Andersson

Recension av Simmaren

 

Kommentera

