Ord med hänglås. #blogg100

Bild

Ett TILL suddigt foto på den här bloggen?! Om jag inte kan komma med något vettigare?
Svar: Jag vet att foto är viktiga på en blogg – ibland är de mer talande än texten.
Dock …

för mig har orden alltid varit i fokus. Jag minns min första dagbok – jag började skriva i den när jag var 6 år.
Boken var blå och hade lås. För säkerhets skull hade jag som tonåring mina dagböcker låsta och förvarade i ett skåp; med lås. Misstänksam och rädd om mina ord.

Den där dagboken brände jag upp tillsammans med en hel resväska full med brev, dagböcker, vykort etc. när jag var 19 år.
En kompis hade dött och jag tog ett beslut att leva framåt som jag kallade det i mina tankar. Då skulle jag inte fastna i något ältande av det som hade varit.

Idag hade jag fattat ett annorlunda beslut. Dock, jag kan minnas hur mina axlar sjönk ner efter mitt beslut den där dagen. Sorgen fanns nära, men jag hade inget jag behövde låsa in.

I Sverige får jag säga vad jag tycker – själv skriver jag hellre.

Jag tycker om – – – m ä n n i s k o r.
Även de som aldrig skriver en rad. 🙂

Foto: May-Louise Andersson – snapshot från Wayne’s på Triangeln, Malmö.

 

Kommentera

