Värre än Jante. Mycket värre. #blogg100

Bild

 

Tydligen finns det ett facit. Det ingår även ett lås. Nycklarna på bilden kan passa in där.
Det här har någon talat mycket om. Speciellt under den senaste tiden.

Detta facit pekades det mot redan för länge sedan. Då gällde det en färg. På människor.

En sak jag har lärt mig i mitt liv är att det inte existerar något facit. Eller några rätta nycklar.

Människor är lika värda.

Något en del har förstått och andra har svårare att ta det till sig;
orsakerna kan vara många.

Jag tänker på färgade (rätt ord?) människor som togs till slavar.

Är tanken att hudfärg ska spela roll även i vårt samhälle?
Någon säger att det ”bara” gäller olikt tänkande i religionsfrågor etc.

Jag tror de hade andra ursäkter under slavhanteringen.

Ursäkter håller aldrig.

Aldrig.
Det blåser rädsla i Sverige. Alla har rätt till sin åsikt – jag har rätt till min.
Därför väljer jag att för en gångs skull skriva några rader om politik i min blogg.
Grundvärdering för mig är att våga möta andra människor – inte läsa om dem, höra talas om situationer utan se en helhet. Det finns inga kompletta lösningar utan vår värld är en plats för kompromisser. För alla.

Att kortfattat skriva om detta – det går inte.
Min ambition är att alltid ha korta inlägg – förutom recensioner, därför sätter jag punkt. Här: .

Foto: May-Louise Andersson

Nycklarna på fotot går till mitt jobb – där möter jag människor från olika länder.
Jag har tur – jag slipper undra hur de ”andra” tänker – jag frågar dem helt enkelt.
Utan facit

Kommentera

