Bokrecension ”Putins folk” av Kalle Kniivilä #blogg100

Titel:               Putins folk – Rysslands tysta majoritet
Författare:      Kalle Kniivilä
Förlag:           Atlas

Bokon e-bok
  Bokus  AdLibris

Ta ett kliv över tröskeln till ryska hem, åsikter och insikter. De stora skara s.k. vanliga människor som nuförtiden även de snabbt kan dra kreditkortet för att lämna landet på en nöjestripp. Ryssland har blivit ett öppnare land – för dem som har råd. Kontrasterna är fortsatt stora mellan Moskva och landsbygden. Mellan rik och mindre penningstark.
Kunskapen om politik är även den skiftande. Inrikes framför allt men även utrikes.

Kalle Kniivilä har mött och talat med många ryssar i vardagsmiljöer . En intervju på gatan, en taxichaufförs åsikter samt många samtal vid de middagsbord han är hembjuden till. Dörrar öppnas och samtalen frodas. Tillbakablickar från 20 år växlas smidigt mot dagens verklighet. Den verklighet som ej skyr utveckling. Med en stor skillnad; de unga hänger med i det som händer via nätet och ute i stugorna på landsbygden har inte samma process vuxit i samma grad. Här är skillnaden mest markant och även i plånboken.

 

Inledningsvis får jag en överblick och historik över Putins regeringstid. Både positiva och negativa vinklingar. Kalle Kniivilä har sagts vara enkelriktad i sin motvilja mot Putin. Det är inget som skiner igenom i boken. Omdömet får ligga hos läsaren. Jag uppskattar att inledningen för mig in i Ryssland, Putin och fram till mars 2014. En detaljerad bok och den är högaktuell. Som om boken nyss lämnat Kniiviläs skrivbord och författaren sedan tagit tåget åter till Ryssland. För nya insikter och nya böcker. Vilket jag hoppas stämmer – jag vill läsa mera helt enkelt.

 

Många personer får uttala sig i den stora klungan där nästan samtliga röstat på Putin. I alla åldrar och yrkesgrupper. Jämförelser med arbeten, ersättningar, maten som förr tog slut – allt uppvägs av att det är bättre idag. Vissa minns den där fabriken som betalade ut lön – i mjukisdjur! Och bidragen som arbetslös var ett tag 170 svenska kronor. I månaden.
Matpriserna släpptes fria och under vårvintern 1992 var det inte ovanligt att se pensionärer på Moskvas gator som försökte sälja sina finaste tekoppar. Skriande behov av pengar då alla besparingar var borta.
I nuläget är situationen den att mat finns att köpa och det finns arbete. Det är drägligt.

Putin leder folket och även om många inser att han haft en gynnsam start som president, är det ända han som symboliserar en dräglig tillvaro.
Nästa val är år 2018 och många anser att han bör bli omvald.
”Det finns ju ingen annan – väl?”
Det sägs att 8 av 10 ryssar stödjer Putin.

 

Många nämner spionerna från väst. De som vill förstöra Ryssland och det ryska, äkta folket. Där homosexuella vill fördärva vanliga ryssar – att Putin fördömt dem, anser många vara ok. Det är bara om det indoktrineras homofobiska tankar och handlingar gentemot barn, som det är straffbart. Det förstår väl alla?! Allt det här överdrivs i pressen. Det säger Eduard i Tjeboksary, språkvetare och översättare. Gift med Julia som är barnmorska. Hon märker av den ökande befolkningsmängden som förr resulterade i många tomma bäddar. Nu är det fullt. Paret är stolta över sin första bil, inköpt för ett par månader sedan. De har varit utomlands två gånger under de senaste två åren. Turkiet och Spanien. De säger att de vill fortsätta ha Putin vid makten. Han ger dem frihet och ett bättre liv. Även om Julia tjänar 3000 svenska kronor och en liter mjölk kostar 6 kronor.

De utsatta känner sig mera utsatta, men det talas inte högt om. Mycket vill helst glömmas likt historier som väst hittat på. Ryssland är ett rejält land och ska inte påverkas av spionerna.
Inget märkligt resonemang i ett land där folk har vant sig vid att politiker ofta roffar åt sig både pengar och fördelar genom politik. Då framstår västvärlden ibland på samma sätt. Opålitliga.
Indoktrineringen har inga problem att nå fram då det är statliga kanaler på TV. De andra har stängts ner. Tystats.

Jag läser boken med stor behållning och tänker på artikeln som Michael Winiarski, Dagens nyheter, skrev för några dagar sedan: att Europas högerextremister har funnit en själsfrände i Putin. Jag tänker även på Schlagerfestivalen där tvillingsystrarna från Ryssland buades ut. Det händer saker i Ryssland och med denna boken känner jag att jag har lärt mig mera om den stora majoriteten.

Precis som författaren avsett.


Sakligt och i vardagen; Kalle Kniivilä är där det ventileras åsikter. Med levande och detaljrika miljöbeskrivningar blir detta även en bra guidebok över platser i Ryssland.
Tack Kalle. Jag ser fram emot nästa bok. Språket flyter på bra i boken.

Småfelen som missats under korrekturläsningen kan jag som skrivpedagog ej bortse ifrån. De är onödiga i en bok som jag upplever är viktig, men kan lätt korrigeras till nästa tryckning.

En bok värd att satsa på som en gåva till den man tycker om. Kunskap är makt och för mig har Ryssland kommit närmare. Läs boken du också.

Mina recensioner är mycket att likna vid omdömen.
Då det är min personliga åsikt jag skriver om, anses jag detta sätt  är rätt för mig och därför väljer jag ej att plagiera andras sätt att recensera.


Frihet är viktig – likväl som makt.

One thought on “Bokrecension ”Putins folk” av Kalle Kniivilä #blogg100

  1. Ping: Eliten byter system | Svensson

Kommentera

