Bokrecension ”Slutet av kedjan” av Fredrik T Olsson

Bild

Bokrecension ”Slutet av kedjan” Fredrik T Olsson
Förlag: Wahlström & Widstrand
AdLibris CDON Bokus

Ingenting skulle någonsin få mig att skriva dagbok.
Utom en sak.

Insikten att det snart inte finns någon som kan läsa den.


Tisdagen den tjugofemte november.

Det är snö i luften.

Och skräck i allas ögon.”

Inledningen på spänningsromanen ger en försmak om innehållet. Vem det är som skriver dagboken känns inte relevant, utan textens budskap. Skräck? Varför och inför vem? Eller vad? En inledning som lockar till vidare läsning. Snabbt och effektivt.

William Sandberg vill en sak; begå självmord vilket misslyckas rejält. Däremot lyckas någon föra bort honom ifrån sjukhuset han hamnat på och även hans hem är länsat. Böcker och anteckningar som han använt i sitt arbete som kryptoexpert. Kläderna hänger inte i garderoben, datorerna är bortforslade. Även den mycket gamla datorn; hans hembygge.

Christina, Williams f.d. fru är den som upptäcker något märkligt i Williams bostad. Hon inser snabbt att hans försvinnande inte är frivilligt. Med praktikanten Leo beger hon sig iväg för att leta efter exmaken och samtidigt sköta sitt arbete som journalist. Något Leo uppskattar – en vacker kvinna som Christina som får hans vokabulär att bli ännu sämre än vanligt, men hennes närvaro överväger hans tafatthet.

Allt har sin upptakt i Stockholm för att fortsätta ut i Europa. Miljöbeskrivningarna är detaljrika och alla korridorerna i ett slott känns helt autentiska. Små byar, alptoppar, bergsklättring – här finns det mesta och lite till. Den som tycker om siffror blir inte besviken – ej heller den som uppskattar att tänka lite utanför ramarna. Connor, en arbetargrabb som ville ha struktur i sitt liv som ung och därför blev militär, påvisar hur viktiga rutiner kan ha i ett liv. En styrning under ett helt liv som satt sina spår.

En kvinna, Janine möter jag längre fram i boken. Först är jag orolig för att hon ska visa sig vara en ny Lisbeth Salamander.  Det finns en del snarlika drag.. Karaktären blir aldrig blir helt levande i mina ögon. Författaren koncentrerar sig mer på männen i berättelsen.

Jag uppskattar även att det finns kvinnor i höga positioner vilket ibland saknas i spänningsromaner. Utan att generalisera.
Parallellkapitel fungerar utmärkt och cliffhangers finns det gott om. Ibland snuddar tanken på Dan Brown och Stig Larsson, men detta är ingen kopia.
Boken tar även upp utanförskap. Genom en ung människas ögon och även genom Connors. Frågeställningen om hur lätt det uppstår konflikter inombords känns äkta.

En mild humor skymtar fram ibland och då detta sker sällan, sticker den ut desto mer. Bra! Metaforerna duggar tätt ibland och förstärker romanen. Författarens sätt att beskriva framträder tydligt i ”Och så satt de så några ögonblick, förvissade sig om att det inte var något mer som behövde bli sagt, och när de inte hade någonting mer att inte säga varandra …”

Här finns inga lösa trådar och visserligen får läsaren tänka till, men svaren kommer framöver. Jag hade gärna sett att boken avslutats lite annorlunda – här blir detaljerna för många. Det är för övrigt en av de få svagheter jag finner i boken.

Fredrik T Olsson har tidigare skrivit manus för TV och detta är hans imponerande debutroman. Visserligen märker jag att det är en mans perspektiv och kan sakna någon framträdande romans. Kanske inte nödvändigt, men hade tillfört boken ytterligare några läsare. Nu är det en spänningsroman, men även i kärleken kan spänningen försätta människor i djup skräck. Kanske något Fredrik T Olsson tar fasta på inför nästa bok.

Att det kommer flera böcker framöver ser jag som mycket positivt. Denna bok ligger som grund till filmmanus som är sålt till Warner Bros. Säg den debutant som lyckats med det innan på senaste tiden?

Baksidestexten bör man hoppa över. Den gör inte boken rättvisa. Läs och bilda din egen uppfattning – om boken, om författaren och varför det kanske kliar lite extra på just d i n rygg under läsning.

6 thoughts on “Bokrecension ”Slutet av kedjan” av Fredrik T Olsson

    • Min skrivpedagogutbildning är en stor hjälp – att jag visserligen ger en personlig bedömning men ger mig i kast med olika genrer. Det är lika spännande varje gång en bok dimper ner i brevlådan.

      Snart recenserar jag ”Putins folk” av Kalle Kniivilä – en bok jag troligen missat om jag inte fått öva inom utbildningen.
      Och i höst ska jag läsa del II om Winston Churchill av Bengt Liljegren. Fantastiskt inspirerande författarsamtal bjöd han mig på i söndags och jag ser verkligen fram emot boken.

      Tack för att du kikade inom. 🙂

      • Ja, det är alltid roligt med nya utmaningar 🙂 Bengt Liljegren är bra, har inte läst Churchill, men böckerna om Hitler och Karl XII uppskattade jag 🙂

      • Där ligger du före mig. 🙂

        Ja, Bengt Liljegren är en allsidig författare med bakgrund som trummis i punkband bl.a. Kanske inte det första man (dvs jag) tänker på när jag möter en historiker. 🙂

        /May-Louise

Kommentera

