En klapp på axeln – eller kanske huvudet? #blogg100

bokstöd

Beröm.
Själva ordet, reagerar du på det?

Ett ord som kan vara laddat av många känslor. Minnen som kanske känns lite tunga. Även ett ord som avser att vara positivt, behöver inte upplevas på samma sätt av alla. Kanske du fick beröm lite si-så-där. Bara för att. Ingen värme i berömmet utan mest på nåder. Som en klapp på huvudet – nedlåtande.

För mig innebär ordet beröm mycket krav. Får jag beröm och ska kunna ta åt mig det, då gäller det att jag sänker kraven på mig själv. Självkritik är inte alltid bra – även om jag anser att det sporrar mig att bli bättre. Det där med att hitta en lagomnivå är svårt. Jag har gett alltför mycket av mig själv periodvis och det blev nyttiga läxor med sjukskrivning till följd.

Däremot gillar jag ordet stöd.

Jag ser fram emot att arbeta som stöd åt andra; tänk bara på ett bokstöd! Stabilt, gediget och synligt. Ett sådant vill jag vara. Gärna ett lyssnande stöd – ett sådant som helt värderingsfritt kan förmedla trygghet och en framtidstro. På det egna jaget – oavsett vad det gäller.

Beröm eller stöd, två ord och ändå med olika innehåll. I varje fall för mig.
Hur är det för dig?

Kommentera

