Gradering av hud #blogg100

Bild

Den svarta – ja, så skrev en kvinna till mig häromdagen i ett mail. Vi träffades för en vecka sedan på ett möte och hon ville att jag skulle förstå vem hon var. Den svarta kvinnan.

För mig framstod hon inte som en svart kvinna. Strålande ögon, charmerande lockar och en fantastisk hy. Svart? När jag tänker på ordet svart är det något förkolnat, utan gnista och sopborsten är färdig att sopa upp spillrorna.

Varför skrev hon så? Kände hon sig tvungen – eller var det förfärligt nog det enda alternativet för henne? Kanske något hon fått höra till leda här i landet?
Det rätta svaret (om det nu finns ett sådant) kan vara att hon helt enkelt är helt och hållet bekväm i att benämna sig själv som svart. En positiv färg alltså. Jag själv är påverkad av vad som anses acceptabelt att benämna människors hudton i vårt land. Med min egen bleka färg kallar jag mig ibland för rosa – inte blekskimrande och romantisk, utan mer åt grishållet. Inte speciellt vackert (nu ska vi inte diskutera grisars skönhet just idag…). 🙂

Hon verkade vara en kvinna med en sprakande färg – den energin förmedlade hon starkt. Med sitt positiva sätt är jag säker på att hon kommer att gå långt. Så långt hon vill.

Då ska ingen färgbenämning sätta stopp för hennes framgång.

Kommentera

