Var glad att du har ett jobb! #blogg100

Posted on mars 12, 2014

Det var meningen att jag skulle gå inom den här restaurangen och köpa en mugg kaffe. Smutta på den heta drycken för att sedan traska hemåt på Malmös gator. Fundera på det möte jag nyss varit på och gå vidare i min planering i företagsbranschen.

Så var min tanke och planering. Hur det blev? Jo…jag började tala med mannen på restaurangen och drack upp kaffet under tiden. Hans firma hade varit igång ett år – och arbetstiden? 12 timmars arbetsdag i 7 dagar. Varje vecka. Under ett års tid. För den som gillar matte: 12*7*52. Rätt många timmar.

Han var sliten och inte att undra på, eller hur? Restaurangen var proper, ett centralt läge i stan och det kändes trist att rörelsen inte lönade sig tillräckligt. Nu gick det runt – inte mer.

Nu funderade han allvarligt på att stänga – det tog på hans krafter att jobba så mycket och samtidigt försöka marknadsföra stället. Han ville prioritera sin hälsa och sa ”Jag behöver ingen fin bil, ingen dyr bostad – ge mig en säng, det räcker. Men jag vill känna att jag har ett liv!”

Jag brinner för skrivande, coachning samt mental träning.
Samtidigt vill jag ha kvar mitt liv – undrar om min ekvation kommer att gå bättre än mannens jag mötte idag?

Fortsättning följer…

Kommentera

