Flytt vid fyllda 98 år – #blogg100

Jag kan inte låta BLI att berätta om ytterligare ett möte. Egentligen tänkte jag skriva om något helt annat, men men…detta hände igår.

En äldre dam skulle gå in på ICA och vände sig mot mig
– Gå du före. Jag är en gammal kärring och går sakta.
– Jag har ingen brådska.
Jag log mot henne och vi hamnade vid frukt/grönt-disken.
– Du är ingen gammal kärring utan en äldre dam med stil.
– Nej, du anar inte. Jag är så gammal och trött på att leva. Om drygt ett år fyller jag 100 år.

Samtalet fortsatte och inom mig var jag skeptisk; hur kunde denna kvinna vara snart 100? Snygg makeup, välsydd kappa och glittrande ögon. Ett ansikte som knappt hade en rynka. För att inte tala om hennes intellekt! Hon visade med få meningar att hon hängde med i allt som sker i samhället.

Vi sågs några gånger till i affären och hamnade även vid kassan efter varandra. Väl ute berättade hon att hon hade sagt upp sin lägenhet på bostadsområdet ett stenkast hemifrån mitt. Hon ville höja sin livskvalitet med lägre hyra (i nuläget 10.000:- för en 2:a där det ingår tillsyn) och kunna unna sig andra saker.

Själv har jag flyttat mycket och även fått frågan ”Vad flyr du ifrån?” Jag säger som damen på ICA; jag vill höja min kvalitet på livet – och då tar jag nya steg ibland.

Energifylld!

ICA har mer än mat…och ja, jag kollade upp (datanörd som jag är) kvinnans ålder; stämde på pricken och lägenheten ligger ute för uthyrning.
Fast dit flyttar jag inte. 😉

Kommentera

