Svårighet eller möjlighet?

Vi är alla olika och det visar sig tydlgt för mig när jag läser en text.
Ibland tilltalar den mig direkt, ibland efter ett tag och mer sällan, men det inträffar, inte alls.

I det sista fallet gäller det att jag höjer blicken och verkligen koncentrerar mig.
Det finns inga dåliga texter. Punkt!

Allt hänger på mig som läsare och min egen bakgrund. Kanske hur min dag varit – en besvärlig morgon, dålig kost osv. Många faktorer påverkar en läsning även om det i grunden ska ske objektivt. Alla har vi olika bakgrund och ingen är statisk i sin uppfattning. Sedan kan en lång utbildning tyckas vara ett rättesnöre, men där håller jag inte med. Vi är alla olika. Upprepning, jag vet, men betydelsefull.

Däremot kanske inte alla texter är fullkomliga och författaren kan behöva en objektiv läsnining (dvs ej släkt och vänner, som oftast är duktiga på att berömma, men kanske inte alltid ger konstruktiv kritik).

Det är då jag kan komma till hjälp; med en översyn, coachning, grammatisk feedback m.m.

Jag önskar att alla de som refuserats och inte tror på sig själva att texten håller, ger sig själva en extra chans. Är du en av dem?

Låt någon utomstående och gärna en utbildad person, läsa din text. Det kostar en slant, men i slutändan ger det mera. Du får extra energi, tillit till dig själv samt en bättre text.

Även om det inte finns några dåliga texter, kan de flesta bli bättre! 🙂

6 thoughts on “Svårighet eller möjlighet?

  1. Intressant artikel. Frågan är då den om de texter jag själv skapat och som jag själv inte känt mig nöjd med egentligen också var bra texter – även om jag själv inte tycker det.

    • Jag tror du vet svaret – de är BRA! Sen kan du säkert fila på dem hur länge som helst – svårigheten brukar vara att bli nöjd själv.
      Det är då en utomstående kan ge lite feedback.

      Ibland är en text uppdelad; starka partiet och svagare. Är ändamålet att befästa en åsikt, tanke, berättelse – ja, då är det ofta strykningar som måste till.

      Men du, bara fortsätt skriva! Du kanske blir nöjdare för varje text – eller så tar du hjälp helt enkelt.

      Må väl!

  2. Jag har ett refuserat bokmanus i bagaget. Jag startade för en tid sedan en blogg för att stärka mitt skrivande. Titta gärna in och berätta vad du tycker.

    • Daniel, du har mycket i dina texter – läste igenom en del. För mig framträder levande bilder och vissa rader passar utmärkt även som dikter, något du tänkt på själv?

      Fortsätt skriva och att du blivit refuserad, ska du inte hänga upp dig på. De flesta manus måste bearbetas flera gånger och mitt råd till dig (om du brinner för bokpublicering) är att gå igenom dina texter med en lektör. Se över det bl.a det grammatiska och då kommer du närmare publicering.

      Skriv på! Och tack för titten här hos mig.

      /May-Louise

Kommentera

