Sitter det i generna?

Jag växte upp i ett litet samhälle
Jag fick sällan vara med mina äldre bröder när de lekte cowboy och indian, men en gång hände det! Stolt som en tupp sprang jag omkring i skogen bakom vårt hus och såg fram emot den träpistol jag skulle få låna (oftast en kvist, allt dög med lite fantasi!).
Och fick jag någon puffra? Knappast, i ett tidigt skede blev jag bunden vid ett träd. Fånge. Där stod jag sedan resten av tiden de lekte…

Nåväl, det var inte utomhuslekar jag skulle skriva om idag. Slank in på ämnet när jag började tänka bakåt i tiden.

Min mamma läste gärna medan pappa däremot höll sig till dagstidningen. Enbart den och jag såg aldrig honom med en bok. Min ena bror var praktiskt lagd medan den andre något av en tänkare (och en stor litteraturälskare samtidigt som han spelade fiol, gitarr och gärna skrev dikter).
Jag blev lik min mamma och den bror som var minst praktiskt lagd.

Spelar gener in eller är det endast uppväxten? Kanske båda? Vad tror du?

2 thoughts on “Sitter det i generna?

Kommentera

