Regler eller ej?

Om någon kommer till mig och har en önskan om att skriva, är inte grammatik eller stavningsregler det första vi talar om!
Att få igång ett flöde i sitt skrivande handlar många gånger om att släppa allt sådant – redigering kan göras efteråt. Långt efteråt!

Däremot är jag lite skadad och reagerar över stavfel, grammatik osv i media. Där verkar det inte finnas några regler alls ibland. Nu generaliserar jag lite, men oavsett om jag läser en dagstidning, en bok eller andra texter, vimlar det av ”fel”.

Språkrådet följer jag via Twitter och de tipsade idag om sitt avstavningsverktyg:
http://avstava.appspot.com/

Låt nu inte grammatiken stoppa DIG i ditt skrivande. Vi hjälps åt helt enkelt framöver.

Har du tips på bra sidor, låt mig få veta dem! Ämne: språkvård.
skrivpedagog@gmail.com

Kommentera

