Gudrun Schyman i sällskap av Sven

Igår träffade jag Gudrun Schyman i några vänners kollektiv i Malmö. Jag skriver i princip aldrig om politik här på bloggen – och jag ska inte göra det idag heller. Jag lyssnar på de flesta politiker, de flesta har något med substans i sina uttalanden – utan att gå in på detaljer.

Gudrun höll en föreläsning som var både tankeväckande och rolig. Hon är en sann retoriker och mycket rak som person. VI skrattade gott – vi runt 40 i åhörarskaran. På golvet, i soffor, på stolar, i dörröppningen – den saliga blandningen av människor. Överallt i det stora rummet var det någon som kände sig sedd av Gudrun.

För det var något som jag la märke till – hon fångade in alla. Var och en kände att Gudrun hade ögonkontakt med just den. Både via ögon och i språket.

Boken jag köpte av Gudrun ska jag inte recensera. Min bokhylla är alltför full just nu med böcker som är på ”vänt” på recensioner.

Gudrun kom med Sven i släptåg, stormen. När hon lämnade Malmö, försvann även Sven. De där stormarna som virvlar in, de håller ihop. 🙂

Kommentera

