ÄGIR

Berättarafton.
Innebär det att jag har blivit inbjuden att sitta på en strand där en brasa lyser upp våra siluetter och någon har en gitarr? Någon som kanske klinkar lite lätt utan att ta över helt. Jag har hört att det brukar berättas historier på stranden. Ingen vet riktigt om det är sant eller om ryktet har gått endast för att få mycket människor att komma.

Jo, det är sant. Det finns en bra berättargrupp. Om de brukar vara nere på stranden ibland, vill jag inte lova. Däremot vet jag att de är på ett café första onsdagen varje månad.

Själv träffade jag dem på ett av stadens bibliotek. Fem kvinnor som berättade olika historier. När jag satt bland åhörarna, insåg jag att det var mycket länge sedan jag lyssnade på någon berättelse av det här slaget. Visst går jag på teater osv, men det här var annorlunda. Att inte veta vad som väntade, gjorde upplevelsen starkare.

Gruppen heter ÄGIR och finns i Malmö. De berättar på Kafé Agnez en gång i månaden. Man måste vara där i god tid för att få plats.

Bäst är att den som vill också kan få delta och berätta en historia. Sann eller ej, det spelar ingen roll. Det är berättelsen i sig som är viktig – att låta orden höras.

http://www.facebook.com/BerattargruppenAgir
http://berattarkafe.wordpress.com/

Kommentera

