Växelinriktad

Det är nu tredje gånger jag bor i Malmö och jag letar fördelar i min omgivning. Min skattjakt på det som är bra är överväldigande. Allt från de små julgranar som hyresvärden satt upp vid varje trapphus (utvändigt), det är vackert. Stena fastigheter har många bostäder i stan och de gör det där lilla extra för oss boende.

Jag har säkert bara tur, säger vissa i alla fall, och möter alltid busschaufförer som hälsar. Varje gång! Det gör att jag tycker det är extra fint att åka buss – bilen sålde jag i somras. Ibland åker jag medvetet fel med någon buss och får som bonus lite nya upplevelser. Gäller att se hela stan! Det har hänt mycket under de senaste 13 åren som jag varit härifrån.

Nåväl, jag skulle kunna räkna upp hur många fördelar som helst.

Böcker, läsning – ja, nu är jag där igen! Mitt favoritämne.
Min rubrik pekar på växelvis läsning – efter besök hos många bokhandlare (med ypperlig service), går jag ofta in i något antikvariat. Eller ännu hellre någon välgörenhetsaffär. Hittar gamla bekanta på hyllorna och köper med dem hem.
Där växlar jag spår – läser böcker från andra perioder i mitt liv och minns tillbaka. Oftast är läsupplevelsen helt annorlunda mot när jag läste första gången och jag upplever det som spännande. Har minnet ändrats? Nej, det är troligen jag som person.

Undrar om du också läser om gamla böcker? Tiden räcker inte alltid till, jag vet, men själv tycker jag om att grotta ner mig i gamla böcker.
Sedan springer jag inom och köper en helt NY bok också förstås – om ingen köper nya böcker, främjar jag inte alla nya författare.
Det vore synd. Där finns mängder av nya skatter.

2 thoughts on “Växelinriktad

  1. Jag håller med dig om att läsa om vissa gamla böcker som satt sig i minnet. Själv läser jag med mycket nostalgi åter Sjöwall-Wahlöös10 böcker om Martin Beck. Första gången jag läste dem var på 70-talet när jag bodde i Stockholm och gick på polisskolan. Stilbildande och underbar läsning. Utan dessa 10 samhällskritiska böcker tror jag inte vi haft den deckarbokskultur som vi har idag. Ger en underbar tillbakablick till tidsandan från back then.

    • De var absolut viktiga!

      Jag gillar att läsa om böckerna som formade mig som människa. Mig och många andra. Det blir en mycket blandad kompott, vilket stämmer bra in på mig som person. Speciellt efter min utbildning till skrivpedagog, har jag öppnat nya dörrar för litteratur som jag inte läst tidigare. Mycket berikande.

      Önskar dig en produktiv skrivdag med nya möjligheter för Michael! 🙂
      /May-Louise

Kommentera

