Musik kan vara förödande; även ABBA !

Alla är vi olika.
En del kan inte klara sig utan musik, dygnet runt.
Alltid någon musikkälla som står på – även nattetid. Kanske som en vän i natten, vad vet jag?
Själv måste jag ha tyst när jag sover – hur är du?

Jag lyssnar på olika musikgenrer – men jag får helt enkelt styra musiken beroende på vad jag ska göra. Att lyssna på ABBA när jag läser, funkar i n t e! Då är jag genast tillbaka på 70-talet och tankarna börjar vandra. Tänker på när min svägerska lånade ut sin saxofon till Benny – på filmen Mamma Mia och mina Greklandsår…ja, du ser! Inget stopp här inte.

Jag har märkt att det är speciellt musik från barn/ungdom/20-årsåldern, som påverkar mig mest. Minnen helt enkelt från förr. Aj då, nu lät jag onekligen fruktansvärt gammal! Men det är jag ju – och gillar det, lika bra att fastställa det. Ordet tant tycker jag är fint och bär det med stolthet. 🙂

Påverkar musik dig starkt och vilken sorts musik?
Kan du lyssna och samtidigt stänga av? För det kan jag – nyare musik går mig rätt spårlöst förbi.
Inga starka minnen sammankopplade – eller vad nu någon Freudanhängare skulle säga? 😉

2 thoughts on “Musik kan vara förödande; även ABBA !

  1. Musik är otroligt påverkande tycker jag. Lyssnar mycket när jag går mina skogspromenader med hundarna. Särskilt kanske rytmen, går i takt när det funkar, måste jag stanna för att hundarna vill nosa, står jag och svänger eller stampar takten eller nåt. 🙂 Obs helt öde i mina skogar! Sen väcks ju en massa minnen, kanske främst stämningar, precis som du säjer starkast från början av vuxenlivet. Moody Blues, Elton John och Gilbert O’sullivan har jag lyssnat mycket på på sistone…
    MEN jag gillar inte att ha ovald musik på som bakgrund, typ i bilradion. Då är det mest bara störande, eller så hoppar jag hit o dit i jakt på nåt jag gillar.

    • Det där hoppandet på radion känner jag igen och det stressar mig. Att leta efter musik som passar mitt aktuella humör ELLER som ska kunna förändra min sinnesstämning.

      Förmodar att skogstrollen uppskattar ditt svängande i skogen! 😉

Kommentera

