Recension_Simmaren_av_Joakim_Zander

Titel: Simmaren
Författare: Joakim Zander
Förlag: Wahlström & Widstrand

Cdon Cdon
AdLibris AdLibris
Bokus Bokus

Jag möter en debutant och är beredd. Förväntningarna är på noll och som den språkpolis jag är, kommer min noteringspenna att glöda. Tillika en jurist som debuterar – jag anar ett stelt språk, cynisk som jag är.

Allt det här kommer att kastas omkull, radikalt. Joakim Zander har skrivit en spänningsroman och det är det inte någon som helst tvekan om! En bladvändare där karaktärerna rör sig i miljöer som är detaljrikt beskrivna. En författardebut som lämnar spår. Det här är inte sista gången jag läser något av Joakim Zander.

Huvudkaraktären, Simmaren, är agenten som rör sig i boken likt simtag. Omärkliga små simtag i miljöer där han inte ska märkas eller synas. En man utan spår och som ändå säger ”Bakom mig skapar mina steg djupa diken och hur jag än försöker kan jag inte täcka över dem.”
En mening som symboliserar mycket i denna poetiskt skrivna roman. Kärlek, frustration, rädsla, jakt – känslorna varierar, men spänningen består. De växelvis beskrivna karaktärernas framfart fungerar utmärkt. Som läsare gäller det att hänga med i tempot. Bland havsband, huvudstäder, krigets berg och via alla tänkbara kommunationsmedel. Allt går framåt och ingen går säker. Varken känslomässigt eller fysiskt.

En agent som begår ett markant fel – han blir känslomässigt bunden. Ett barn han lämnar bakom sig i början av boken. Spåren som aldrig försvinner.
Ej heller för de människor som varit i krigshärjade länder. Ingen människa kan fly i evighet.

Simmaren är välskriven med dialoger och miljöer som står för sig själva. Allt i samklang med allt som sker. Boken kommer att bli film och/eller tv-serie – den BÖR bli det!
Den påminner mig delvis om Stieg Larssons triologi, utan att för den skull kännas som en blek kopia. Joakim Zander har hittat sin egen författarröst. Visserligen finns här några klyschor – vilka jag tror med avsikt är skrivna av en smått leende författare – som ”Vänd dig absolut inte om. Vi är förföljda.”

Läs inte baksidetexten – boken är bättre än så! Jag kan starkt rekommendera denna läsupplevelse. Betyg 4/5 då jag givetvis hittade småsaker som borde ändrats i texten och som kvinna hade jag önskat en aning mera romantik och mindre stereotypa kvinnokaraktärer. De klarar sig själva – ibland i överkant.

Nästa bok blir säkerligen en ren 5:a!

One thought on “Recension_Simmaren_av_Joakim_Zander

  1. Ping: Recension_Orten_Joakim_Zander | Skrivpedagog & Skrivinspiratör May-Louise

Kommentera

