Läsning och social kompetens

Jag tänker tillbaka på när jag var mycket yngre och minns hur knastertorra jag tyckte vissa personer var. De som alltid läste mycket – eller rättare sagt, de läste ALLTID!

Vissa personer är kanske sådana – de trivs bäst med texter som sällskap.
Själv är jag av den åsikten att social kompetens underlättar mitt arbete som skrivpedagog. Visserligen räcker det kanske att jag har näsan i texter, men lite omvärldsanalys är inte fel. 🙂

Ja, mötet med andra människor är en gåva. Jag har många gånger inspirerats av att ha träffat personer som skapat magi. Inom mig – genom att de fått mig att skriva nya berättelser.

Social kompetens behöver inte innebära att man slår knut på sig själv – de flesta människor vill gärna berätta lite om sig själva. Det enda som behövs är att jag som lyssnare verkligen lyssnar aktivt. Med en avstängd mobil t.ex. är det betydligt lättare. 🙂

Kommentera

