Bokrecension – ”Välkommen till den här världen” av Amanda Svensson

Titel: Välkommen till den här världen
Författare: Amanda Svensson
Förlag: Norstedts
AdLibris  Bokus CDON

Greta – hon lever fullt ut. Med ångest, stora ord och stora tankar. De där tankarna som ibland krymper både hennes hjärna och kropp. Ena foten i Malmö, den andra över sundet i Köpenhamn. Den sistnämnda staden framstår som magisk i hennes ögon.

Simon. Greta. Claus. Dessa tre personer är navet i boken, med stark inriktning på Greta. Hon är också den karaktär jag anser mig komma närmast – i början. De andra blir bifigurer som gradvis förtydligas och ta mer plats. Något jag anser vara ett strategiskt bra val av författaren – det är starka karaktärer och läsaren behöver lära känna dem lite i taget.

Simon, en konstnärssjäl med järnansikte utåt. Killen som söker den eviga kärleken och samtidigt försöker värja sig från Claus, hans specielle vän som är till mycket besvär. Claus som älskar honom över allt annat. Ibland är kärleken ett ok, andra stunder något som drar. Den gör ont, den förgör, den kortsluter – kort sagt, Amanda Svensson har fångat den där ovissheten som finns i de flesta relationer. Oavsett åldersgrupp.

Boken mår bäst av att inte sträckläsas. Om man stannar upp lite och inte fastnar i det snabba språket som drar iväg (på ett skickligt sätt), blir det behagligt. Och oerhört tänkvärt. Greta tvekar inte för att berätta om allt, oavsett hur illa och naket det än är. Ej heller Simon och Claus. Alla tre karaktärerna är skickligt porträtterade. Ångest går hand i hand med lyckokickar. Med svart bakgrund i triangelform.

Författarrösten ger mig som läsare en klar bild. In i minsta detalj. Jag kan – och vill, inte värja mig. Boken är lättläst och det är med sorg jag lägger den ifrån mig. Jag vill följa med längre – in i denna värld där allt avslöjas. Utan att ha några svar om varken kärlek eller om vadför orden inte räcker till, när vi som människor ändå HAR dem. De förklarar sällan sanningen.

Annonser