Bibliotek

Bibliotek förknippas fortfarande med dammiga böcker, tysta människor och krav på att vara intellektuell. Eller?

Jo, det där med damminnen finns kvar inom människor – det beror på vilken åldersgrupp jag frågar. De som inte besökt ett bibliotek på länge och minns hur det var för en del år sedan. Och att det var viktigt att ta ”rätt” bok – ingen slasklitteratur. Vad nu DET var?! 🙂

Idag, ja, mycket är annorlunda på våra bibliotek. Jag går dit ofta. Det jag slås av är att de som arbetar där är oerhört kunniga OCH hjälpsamma. Alla tips och råd jag fått genom åren; genom detta blogginlägg vill jag gärna säga TACK till alla.

Har du inte besökt ett bibliotek på länge? Gör det. Var inte rädd för att fråga efter den litteratur du söker, låna en dator kanske eller bara sätt dig och titta dig omkring. Här finns ett ställe där du kan ladda dina batterier helt enkelt.

2 thoughts on “Bibliotek

  1. Håller med! Jobbade på bibliotek under gymnasietiden, skulle blivit bibliotekarie men ändrade mig för det var så tråkigt att ”korta böcker” (=hitta rätt kort till de igenlämnade). Tänk om jag anat vart utvecklingen skulle leda, då hade jag nog valt det yrket i alla fall! Nu tar en robot hand om ”kortningen”! 🙂

    • Ack nej, jag kan inte se dig i yrkesrollen som en robot – för de hade kanske tyckt du varit en BRA mycket trevligare arbetskamrat än en robot… 😉

      Och vem vet, då hade du kanske inte skrivit din tegelsten; det hade varit en förlust för omvärlden.

      /May-Louise

Kommentera

