Mina läsvanor – i komprimerad form.

Jag har blivit utmanad av Astrid Ahlberg http://astridahlberg.blogspot.se (författare till boken Porten som jag recenserat här på sidan) att svara på några frågor – det handlar om läsvanor.

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Favoritfåtöljen och viktigast börjar det bli med rätt belysning.
Innebär nog att jag börjar bli yngre…

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Bokmärke är min ambition – dvs det brukar sluta i en bit tidningspapper..

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel eller ett visst antal sidor?
Jag kan sluta läsa var som helst i en bok – däremot kan jag inte SLUTA LÄSA över huvudtaget! Oavsett var jag är i boken. Lät det luddigt? Bra. 🙂

4. Äter eller dricker du något när du läser?
Allt för ofta…hade jag inte läst så mycket, hade jag varit smalare 🙂

5. Brukar du lyssna på musik eller ha på TV:n medan du läser?
Svag musik kan fungera, men oftast har jag det helt tyst omkring mig.
Ev. Il Divo, irländsk musik – inte svensk musik, då fastnar jag i texten.
Engelskan slinker förbi mina öron på ett helt annat sätt. 🙂

6. En bok i taget eller flera samtidigt?
För bara ett halvår sedan, läste jag alltid en bok åt gången. Nu har jag haft tre på gång samtidigt och insåg att det fungerar bra – jag är förvånad än!
Dock, ska jag recensera en bok, då koncentrerar jag mig helt på den – de andra får vänta.

7. Läsa hemma eller överallt?
Hemma främst, men bussarna i Malmö fungerar fint som läsplats. Med musik i öronen.

8. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Alltid tyst. Jag blir för otålmodig om jag ska läsa högt. Det går för sakta.

9. Hoppar du fram i boken eller hoppar du över stycken?
Jag läser allt i en bok; verkar den inte alls hålla måttet – ja, då lägger jag den ifrån mig. Om det inte är en bok jag ska recensera…

10. Bryta rygg eller inte?
Jag behandlar böcker som småbarn – de bryter man inte en millimeter på!

11. Skriver du i böcker?
Icke!

12. Vilka taggar du?
Ingen. Jag är rädd om mina vänner och vill inte trötta ut dem – bättre att de skriver texter istället och sänder till mig, så att jag kan hjälpa dem med redigering och tips! 🙂

TIll slut; när jag recenserar en bok, närläser jag. Det innebär att jag stoppar upp många gånger under läsningen, antecknar mina tankar och känslor. Även om inte allt kommer med i recensionen, sparar jag mina noteringar och ser hur jag tänkte.

Ett lektörsuppdrag går till på samma sätt – noggrann läsning och många noteringar. Texten hamnar under lupp alltså – en person som har suttit länge med sin text, ska respekteras. Och då är det endast noggrann läsning som gäller.

Nog om detta – vill du berätta om DINA läsvanor, skriv en kommentar! Jag vill gärna veta.

2 thoughts on “Mina läsvanor – i komprimerad form.

    • Det blir sällan av – två orsaker; jag har tinnitus (inte svår, men ändå) och min hund tycker att alla, precis alla, ska hälsa på henne! Vilket många gör – och jag letar alltid efter ny inspiration till bokkaraktärer, så jag stannar och pratar en stund.

      Ljudbok fungerar bäst i en bil – men jag sålde min för ett par månader sedan.
      Tack ändå för tipset! 🙂

Kommentera

